Door Jaap Koppelaar op 11 maart 2014

ZÓ ZIEN WIJ DE ZORGHULP-‘MAATJES’ FUNCTIONEREN

De wijkverpleegkundige komt per 2015 in het basispakket van de zorgverzekeringswet, zodat iedereen recht krijgt op die ondersteuning en begeleiding. Dat staat in het plan Nieuwe aanspraak Wijkverpleging dat 11 maart 2014 naar de Tweede Kamer is gestuurd. Wat zorg betreft worden de huisarts en wijkverpleging de centrale aanspreekpunten in de wijk.

De wijkverpleegkundige is degene die aan de kant van de hulpvrager gaat staan en bepaalt zelf hoeveel tijd nodig is. En zal onder meer inschatten of ondersteuning vanuit bijvoorbeeld welzijn kan helpen.
Met de wijkverpleegkundigen óók als zorghulp-‘maatjes’, met bijvoorbeeld de WWZ-adviseurs als welzijns-‘maatjes’ en daarbij (onder andere!) de psychiatrisch verpleegkundige, de jongerencoach en jongerenwerkers en de schuldhulpmaatjes hebben we in onze gemeente een deskundig team mensen dat bol staat van expertise en vaardigheden. Dat moet ons, samen met familie, vrienden en buren, school en werkgevers en overheden, toch lukken!
Onze fractie heeft dit geluid de laatste jaren vaker laten horen. Dit is wat ons betreft de gewenste situatie, de juiste manier om de zaken naar wens te laten verlopen. Zonder poespas, administratief geneuzel, tijdrovend overleg en met mensen die ervaring en kennis van zaken hebben, die direct de juiste inzet kunnen doen voor een medemens met een vraag op dat moment in die specifieke situatie. Dat sluit perfect aan op het beleid dat al jaren in Heerhugowaard wordt gevoerd en uitgebouwd en wat wij van harte hebben ondersteund en mede vormgegeven. En dat houden we zo, want wij gaan er voor!
Jaap Koppelaar

Wat is jouw functie binnen de PvdA? Fractielid (vice fractievoorzitter), commissies MO en Middelen. Welk moment heeft jou doen besluiten politiek actief te worden? Ik was een jaar of 15 en bemerkte dat niet alles eerlijk wordt verdeeld. Erger nog: veel wordt oneerlijk verdeeld. Nog altijd. Wie zijn jouw politieke voorbeelden? tja… ook ik ben

Meer over Jaap Koppelaar