Door op 1 november 2012

Schapen, de leukste grasmaaiers

Van 7 tot 21 november loopt er een kudde schapen door Heerhugowaard, op proef, voor het onderhoud van het groen in onze gemeente.

Schapen, de leukste grasmaaiers Bijlage

Ze trekken veel bekijks, als ze al grazend hun werk doen of als ze van de ene naar de andere locatie door Heerhugowaard trekken. Uiteraard gaat het er om of ze hun werk goed doen, dat zal uit de pilot moeten blijken. Maar gemeenten die er al jaren ervaring mee hebben, zoals Pijnacker-Nootdorp, zijn nog steeds enthousiast. De kosten vallen daar ook reuze mee, ze zijn niet duurder dan ‘gewone’ grasmaaiers. Scholen komen deze drie weken bij de kudde langs en de herder vertelt over de schapen, de kudde en het werk dat ze doen.

Het enige nadeel is de poep, maar als de kudde naar een andere plek is getrokken loopt de herder de route nog eens na om met een bladblazer of bezem de meeste poep van voetpad en fietspad af te halen. In het groen is het goede mest, in tegenstelling tot honden- en kattenpoep. We zijn heel nieuwsgierig naar de resultaten van de pilot en hopen dat het positief is, zodat we de schapen volgend jaar weer terug zien in Heerhugowaard.

Op de facebookpagina van de gemeente Heerhugowaard kunt u de kudde volgen: