17 december 2013

PvdA Heerhugowaard stelt vragen over fraude

In het vragen halfuur van 17 december stelt de PvdA Heerhugowaard vragen over fraude met gemeenschapsgeld. Aanleiding is de situatie in een andere Nederlandse gemeente.

De gemeente Bronckhorst is onlangs in het nieuws geweest als klokkenluider inzake fraude met gemeenschapsgeld.

In één jaar tijd is de kleine gemeente op minstens 100 fraudegevallen gestuit.
Het valt de gemeente Bronckhorst bijvoorbeeld op dat jonge vaders zich steeds vaker willen uitschrijven op het adres waar ze met hun partner wonen. Ze schrijven zich dan bijvoorbeeld weer in bij hun ouders. Het jonge gezin wordt dan door de Belastingdienst niet meer gezien als één huishouden, waardoor de moeder – die in haar eentje een veel lager inkomen heeft dan samen met haar partner – veel hogere toeslagen ontvangt. In de praktijk blijft de vader gewoon bij zijn gezin wonen.

Volgens de Burgemeester van Bronckhorst zijn er grote bedragen mee gemoeid.
Bovendien blijkt uit gegevens van De Nederlandse Vereniging van Burgerzaken dat de fraude veel groter is dan de Bulgarenfraude die eerder dit jaar aan het licht kwam.

De PvdA vindt dat het genoeg geweest met mensen die misbruik maken van het systeem en wenst dat fraudeurs aangepakt worden.
Het kabinet gaat in gesprek met de grotere gemeenten om afspraken te maken over deze actualiteit. Omdat Heerhugowaard nu éénmaal geen grotere gemeente is, bestaat bij de PvdA de vrees dat onze gemeente buiten het vizier raakt.

Is Heerhugowaard bekend met de fraude zoals in voorgenoemde gemeente?
In hoeverre ziet de gemeente Heerhugowaard aanleiding om eventuele twijfelachtige zaken tegen het licht te houden?