Door op 2 juni 2013

Ophalen grofvuil blijft gratis dankzij de PvdA!

Heerhugowaarders gaan niet betalen voor het aan huis ophalen van grofvuil. Het College had dit voorgesteld aan de gemeenteraad maar een meerderheid van de raad, onder aanvoering van PvdA en ChristenUnie, ging hier niet mee akkoord. Wel zal er nog maar eens per maand opgehaald worden om mensen te stimuleren het grofvuil zelf naar de werf te brengen.

20 euro is voor een deel van onze inwoners veel geld. En niet iedereen heeft mensen om zich heen die het grofvuil voor hen weg kunnen brengen. Het liefste zouden we zien dat er met een verzoek om grofvuil op te komen halen hetzelfde wordt omgegaan als met aanvragen voor zorg of andere hulp tegenwoordig gebeurt. Dat in een persoonlijk gesprek wordt bepaald of iemand een beroep kan doen op mensen in zijn omgeving en of een eigen bijdrage passend is, afhankelijk van het inkomen. Maar dat is natuurlijk te veel werk voor een aanvraag om grofvuil op te komen halen. Dan kiezen wij er voor om niemand te laten betalen. Daarnaast vrezen we ook dat als mensen moeten gaan betalen voor het ophalen van grofvuil dat er dan meer afval op straat belandt.

Ook ChristenUnie, HOP, BurgerBelang en VSP steunden het amendement om het ophalen van grofvuil gratis te houden.