Na de verkiezingen

Door Stefan Brau op 27 maart 2018

De wekker ging. We werden niet wakker op 22 maart met gehoopte zetelwinst. Het werd een zeteltje minder. Evengoed veel dank voor uw stem!
En als je dan denkt: verkiezingen zijn voorbij dus rust dan is dat een verkeerde veronderstelling. Nog voor de uitslag officieel vastgesteld werd deed de gemeenteraad uit de doeken hoe over de uitslag gedacht werd. Voor de PvdA ligt het redelijk simpel: we stellen ons bescheiden op. Wij vinden dat eerst de winnende partijen stappen moeten zetten om een nieuwe coalitie te smeden. Zoals altijd zijn wij bereid om verantwoordelijkheid te nemen om te besturen maar dat is nu niet aan de orde. Wat overblijft is het gevoel dat het kennelijk toch heel goed gaat met de gemiddelde Heerhugowaarder. Zo goed dat er afgelopen woensdag gekozen is voor: ‘een verbeterde doorstroming van de Oostangent’ boven ‘plannen smeden voor de 1 op de 9 kinderen die in Heerhugowaard in armoede leven’. Dat er gekozen is voor: Duurzaamheid doen we alleen als u het kan betalen vs. een renteloze lening voor mensen die geen geld hebben voor zonnepanelen op hun dak maar toch de vruchten willen plukken van een lagere energierekening. En er is gekozen voor: ouderen wonen dichtbij voorzieningen tegen voorzieningen in elke wijk waar betaalbare huizen staan voor jong én oud. De tweedeling in Heerhugowaard wordt zonder meer groter want de verschillen tussen de partijen leken dan misschien niet groot, ze waren er wel degelijk. Solidariteit doet in de nieuwe raad een stapje terug want de grote dikke ik heeft aan terrein gewonnen. Nee, de PvdA gaat niet bij de pakken neerzitten. Wij zullen ons blijven inzetten voor sociaaldemocratische waarden als eerlijk delen, sterkste schouders dragen de zwaarste lasten en iedereen doet mee. Het verbinden zit nu eenmaal in ons dna.

Stefan Brau

Wat is jouw functie binnen de PvdA? Fractielid (fractievoorzitter), commissies Stadsontwikkeling, Stadsbeheer en Middelen. Welk moment heeft jou doen besluiten politiek actief te worden? Het moment dat de sociaaldemocratie het moeilijk had door de opkomst van het populisme in 2002. Wie zijn jouw politieke voorbeelden? Ik heb erg veel respect voor mensen die het niet

Meer over Stefan Brau