13 december 2013

Kandidatenlijst PvdA Heerhugowaard: Ervaring en Vernieuwing!

Heerhugowaard
De ledenvergadering van de PvdA Heerhugowaard heeft de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen per acclamatie vastgesteld. De lijst bestaat uit vertrouwde en nieuwe gezichten. Over de vastgestelde lijst zegt PvdA lijsttrekker Stefan Brau: “De lijst geeft de kiezers de zekerheid van een stabiele fractie na de gemeenteraadsverkiezingen. Door een mix te kiezen van nieuw en vertrouwd kan de PvdA Heerhugowaard verder bouwen aan een socialer en (h)eerlijker Heerhugowaard. Een plaats waar, als het aan ons ligt, de minder getroffenen in de gemeenschap geholpen worden. En voor hen die het zelf redden houden we Heerhugowaard leefbaar, sociaal rechtvaardig en betaalbaar”
Als lijsttrekker is Stefan Brau gekozen die ook de huidige fractievoorzitter is. Daarop volgt de ex-ouderenadviseur en raadslid Jaap Koppelaar. Op een derde plek staat Marco Dalprà. Dit is een nieuw talent dat werkzaam is als jongerenadviseur. Een oude bekende keert terug op het rode nest: de in Turkije geboren Metin Kadioglu staat op plaats 4. Nummer vijf wordt bezet door de secretaris van de afdeling en fractievolger Astrid André. Op een zesde plaats wederom een nieuw gezicht: Rkia Bouhilal. Ze werkt voor Esdege Reigersdaal en is een actieve inwoner van de Rivierenwijk. Op een zevende plek staat oud gediende Petra Bunte. Daarna in alfabetische volgorde de leden van het bestuur en als lijstduwer, op nummer 14, oud Wethouder van Heerhugowaard Jan Willem de Boer.

Wij Gaan Ervoor
In dezelfde ledenvergadering werd ook het verkiezingsprogramma; “We Gaan Ervoor” door de leden vastgesteld. We mogen dan in de participatiemaatschappij leven, voor de PvdA Heerhugowaard geldt dat participeren geen gecamoufleerde zoek-het-zelf-maar-uit retoriek mag zijn, maar een wezenlijke inspanning vraagt van gemeente om de voorwaarden te creëren om dit mogelijk te maken. Dit vraagt om een overheid die bereid is middelen anders in te zetten en ook meer vertrouwen te hebben in de eigen kracht van de maatschappij.
Voor de PvdA is participeren een delicate balans tussen individuele verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid voor wie dat kan, en een sociale, zorgende overheid voor wie dat nodig heeft. Door samenredzaamheid te stimuleren komen we een heel eind. Samenredzaamheid is het bieden van collectieve oplossing voor individuele problemen die inwoners ervaren.
Een voorbeeld is een antivandalisme project in Venlo; In een woonwijk waar veel vandalisme plaatsvond heeft de gemeente geïnitieerd dat als er geen vandalisme plaatsvindt, de kinderen uit de wijk op kosten van de gemeente naar een pretpark mogen. Maar schade door vandalisme wordt betaald uit de pot. Het gevolg is dat jongeren elkaar gaan corrigeren. I.p.v. belastinggeld te spenderen aan het herstellen van schade wordt er een beroep gedaan op het collectief.

Het PvdA Verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014-2018 kunt u hier lezen:

Verkiezingsprogramma 2014-2018 PvdA