8 januari 2015

JE SUIS CHARLIE

Deze tekst werd uitgesproken tijdens de herdenkingsavond door de plaatsvervangend voorzitter van de raad Stefan Brau(PvdA)

Vandaag zijn we bijeen en herdenken de slachtoffers van de laffe en gruwelijke aanval op Parijs en het tijdschrift Charlie Hebdo. Onze gedachten zijn bij hun dierbaren. Wat zich gisterochtend afspeelde in Parijs is niet zomaar een gruwelijke aanval. Het is een aanval op ons allen, op onze fundamentele waarden, op de vrijheden van onze samenleving.

Vanavond tonen wij onze solidariteit met het Franse volk. We geven hiermee uiting aan onze vastberadenheid om onze waarden te verdedigen.Laten we er echter voor waken dat we vervallen in een “wij en zij cultuur” De vele personen die ik gesproken heb vandaag, ook uit de moslimgemeenschap, hebben minstens één ding gemeenschappelijk; iedereen veroordeeld dat wat zich gisteren afspeelde. We staan hier vanavond zij aan zij, om stil te staan, te herdenken… want terreur kan en mag het nooit winnen van onze vrije samenleving. Laten we in gesprek blijven met elkaar en de dialoog nooit uit het oog verliezen om vervolgens eigen rechter te spelen. Die dialoog vindt niet alleen op straat plaats maar ook wekelijks in onze gemeenteraad. Strijd met woorden.

Want iedereen verliest, als de vrije meningsuiting ingeperkt wordt.

Ter afsluiting in het Charlie Hebdo-iaans: nous sommes Charlie.

Namens de leden van de gemeenteraad van Heerhugowaard.