16 oktober 2014

GEWELDSINCIDENTEN

De reeks geweldsincidenten van de afgelopen week betreuren wij ten zeerste. Veilige en leefbare wijken is wat wij expliciet in ons verkiezingsprogramma hebben staan(meer wijkagenten en toezicht) Gewoon omdat iedereen zich veilig wil voelen in zijn buurt en stad. Misschien een open deur maar na alle gebeurtenissen ziet u hoe belangrijk dat is. Openbare orde en veiligheid valt onder de verantwoordelijkheid van onze Burgemeester. Met betrekking tot de ongeregeldheden van afgelopen dinsdag steunen wij zijn aanpak. Echter, op momenten zoals afgelopen week is geen aanpak “hard” genoeg. Ga er maar aanstaan. De PvdA hoopt dat er duidelijkheid komt over het waarom het zo uit de hand kon lopen. Wat is de achtergrond van de daders? Wat is de aanleiding van de ongeregeldheden/misstanden?  En ga zo maar door. We kunnen binnen de huidige mogelijkheden al veel. De VVD trekt een grens en wil nu opeens dat we er keihard mee aan de slag moeten. Hoe ze het willen staat er niet bij. Met communicatie alleen kom je niet heel ver.

Kijk ook eens verder dan alleen repressie. Spierballentaal klinkt leuk maar bedenk ook dat in onze gemeente nog altijd te weinig mogelijkheden worden geboden waardoor jongeren zich uitgedaagd voelen en enthousiast raken. De mogelijkheden die er nu nog zijn worden afgebouwd in het kader van bezuinigingen en dat bevalt onze fractie totaal niet. Huidige voorzieningen hebben het zwaar en succesvolle jongerenactiviteiten dreigen te stoppen (zoals Tas, etc.) Daarom besteden we veel aandacht aan de preventieve kant en hopen er vanuit de oppositie in te slagen een meerderheid te vinden voor een betere balans tussen repressie en preventie. Dit kan spanningen wegnemen en kansen bieden. Dat is werken aan een stad waar iedereen echt meedoet en meetelt.

Pagina 10, PvdA Verkiezingsprogramma:

We accepteren wangedrag van jongeren en groepen jongeren niet. Hiervoor is een stevige aanpak nodig (zie ook veiligheid). Om te voorkomen dat meer jongeren wangedrag vertonen is daarin preventie belangrijker dan repressie.